ADLİ YARDIM YÖNETMELİĞİ DEĞİŞTİ
Tarih: 15.10.2024 | Okunma Sayısı: 69
  • Adli yardım hizmeti verecek avukatların konuya ilişkin eğitim almış olmaları şart koşulmuş olup eğitim alma şartının yürürlüğü, 01.01.2025 tarihine kadar ertelenmiştir. 
  • Serbest çalışan avukatlar yanında bağlı çalışan avukatların da adli yardım sistemine dahil olması mevzuat güvencesine alınmıştır.
  • Avukatlık Kanunu’nun 180. maddesi uyarınca adli yardım bürosunun giderleri arasında sayılan “Büroda görevlendirileceklere ödenecek ücretler” kalemine, bürolarda adli yardım başvurusunda bulunanlarla görüşme yapan kişilerin çoğunlukla avukat meslektaşlarımız olduğu dikkate alınarak Yönetmeliğin 9. maddesine büroda görev yapan “avukatlar” da eklenmiştir.
  • Adli yardım başvuru formu ve imzalı taahhütname ve adli yardım hizmeti verilmesi için başvuru sahibinden istenecek bilgi ve belgeler uygulamada yeknesaklığı sağlamak üzere Yönetmelik ekinde sayılmaktadır.
  • Yönetmelikte, başvurucudan 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Hakkında Kanun uyarınca alınması gerekli aydınlatma metninin okunduğuna ilişkin beyan ile açık rıza beyanının Birliğimizin internet sitesinde yayımlanacağı hükme bağlanmıştır.
  • Yönetmeliğe 5. maddeden sonra gelmek üzere “5/A. maddesi” eklenmek suretiyle istem sahibinden adli yardım başvurusu sırasında alınan taahhütname, yasal zemine kavuşturulmuş ve belgenin içeriğinde yer alması zorunlu unsurlar tespit edilerek uygulamanın yeknesaklaştırılması amaçlanmıştır.
  • Ana Yönetmeliğin 7. maddesinde görevlendirilen avukata yapılacak ödeme öncesinde verdiği hizmete ilişkin istenecek belgelere dair belirleme yapılarak takdirin Baro Yönetim Kurulunda olduğu hüküm altına alınmıştır.
  • Adli Yardım Bürosunu bilgilendirme yükümlülüğü ayrıntılandırılarak görevlendirilen avukata, verdiği adli yardım hizmeti ile ilgili olarak büroya düzenli şekilde rapor sunması yükümlülüğü getirilmiştir. Görevlendirilen avukatın hazırlayarak sunduğu raporlarda ve belgelerde büronun ya da temsilciliğin mevzuata aykırılık veya ihmal tespit etmesi halinde durumun Baro Yönetim Kuruluna sunulmasına olanak verilmiştir.
  • Adli yardım talebinin reddi kararlarının tebliği uygulamasından vazgeçilmiş; talebi reddedilen istem sahibine red kararının herhangi bir şekilde bildirimi usulü ile ulaştırılması, masrafın düşürülmesinin yanı sıra zaman ve emek kaybının önlenmesi; istemi reddedilen yurttaşın da hakkında verilen karara bir an önce ulaşmasını teminen öngörülmüştür.
  • “Adli yardım hizmetinin sağlanacağı yer barosunun farklı olması halinde, başvuruyu alan büro, başvuruyu adli yardım hizmetinin sağlanacağı büroya gönderir. Birden fazla işlemi gerektirdiği için aynı anda farklı baroların yetki alanına giren bir başvuru olması halinde, başvuruyu alan büro, kendisine ilişkin başvuruyu değerlendirmek üzere ayırarak, başvurunun ilgili kısmını yetkili barosuna gönderir” hükmü ile yurttaşın mahkemeye erişim hakkı güvenceye alınmıştır.
  • Yönetmeliğin 6/a-3 maddesine getirilen fıkra ile ivedi görevlendirme tanımı yapılarak yurttaşın herhangi bir hak kaybına uğramasını önlemek üzere “Görevlendirme süreci için gereken sürenin, istem sahibinin hakkının ortadan kalkmasına neden olacağı veya giderilmesi imkânsız zararları doğurabileceği anlaşılan başvurular”ın gereğinin adli yardım bürosu tarafından Yönetmelikte öngörülen sürelere tâbi olmaksızın derhal yerine getirileceği hükme bağlanmıştır.

 

Yeni Hükümlerle Birlikte Yönetmeliğin Tam Metni

 

 

 

21.11.2024
AV. FUNDA ÖZTÜRK ALTUNTAŞ
BARO BAŞKANI

© Web sitesi hizmeti Türkiye Barolar Birliği tarafından verilmektedir.