31.12.2021 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun 10706, 10707, 10708 ve 10709 sayılı Kurul Kararlarıyla Elektrik Üretim Anonim Şirketi ( EÜAŞ) tarafından 01.01.2022 tarihinden itibaren uygulanacak aktif elektrik enerji satış tarifesinde değişiklik yapılmış olup tüketim bedellerine fahiş oranda zam yapılmıştır.
Elektrik tarifesinde yapılan düzenleme gerek Anayasa’nın 2., 10. ve 167. maddelerine gerekse Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 14. maddesine açıkça aykırıdır.
Anayasa’nın 2. maddesine göre: “Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletidir.”
Anayasa’nın 10. maddesine göre: “Herkes, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım gözetilmeksizin kanun önünde eşittir. (Ek fıkra: 07/05/2004-5170/1 md.) Kadınlar ve erkekler eşit haklara sahiptir. Devlet, bu eşitliğin yaşama geçmesini sağlamakla yükümlüdür.”
Anayasa’nın 167. maddesine göre: “Devlet, para, kredi, sermaye, mal ve hizmet piyasalarının sağlıklı ve düzenli işlemelerini sağlayıcı ve geliştirici tedbirleri alır; piyasalarda fiili veya anlaşma sonucu doğacak tekelleşme ve kartelleşmeyi önler.”
AİHS’nin 14. maddesine göre: “Bu Sözleşme'de tanınan hak ve özgürlüklerden yararlanma, cinsiyet, ırk, renk, dil, din, siyasal veya diğer kanaatler, ulusal veya sosyal köken, ulusal bir azınlığa mensupluk, servet, doğum veya herhangi başka bir durum bakımından hiçbir ayrımcılık yapılmadan sağlanır.”
EPDK; 31.12.2021 tarihli 10707 sayılı Kurul Kararında “ mesken alçak gerilimli tek zamanlı abone grubu için faturaya esas günlük ortalama 5 kwh tüketim miktarına kadar ( aylık 150 kilovat/saat) olan tüketimlere düşük kademeli tarife uygulanmasına” şeklinde bir düzenlemenin yapılmasına karar vermiş; 31.01.2022 tarihinde ise aylık 150 kilovat olan aylık tüketim miktarı Cumhurbaşkanının kararı ile 210 kilovata çıkarılmıştır.
4 kişilik bir aile için en az aylık 230 kilovatlık bir elektrik tüketim miktarının düzenlenmesi yine özellikle çoğu kentlerimizdeki ailelerin geniş aile kategorisinde yer aldıkları da göz önünde bulundurulduğunda bu hususta da bilimsel ve teknik çalışmalar sonucu kademeli geçişlerin yapılması elzemdir. EPDK tarafından yapılmış olan tablolardaki hesaplamalar hiçbir bilimsel veri ve analiz içermeksizin hazırlanmış olup bu hesaplama tablolarına dayanılarak kademeli elektrik tarifelerinin düzenlemesi hakkaniyet ve adalet ilkeleriyle bağdaşmamaktadır.
Enerjinin ulaşılabilir ve insani yaşam koşullarında ödenebilir olması temel bir insan hakkı olduğu gibi enerjinin adil ve herkese ucuz bir şekilde ulaştırılması da Sosyal Devletin en temel görevidir.
Barolar hizmet üreten, hiçbir ekonomik çıkarı olmayan ve Anayasa’nın 129. maddesinde kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşu olarak belirtilen; avukatlar ise Avukatlık Kanunu’nun 1. maddesi uyarınca kamu hizmeti gören, Ceza Kanunu tanımıyla da yargı görevini yürüten kişilerdir. Yapılan zam sonrası avukatlık bürolarına; barolarımızın tesislerine, yerleşke ve binalarına gelen elektrik faturalarının fahiş olduğunu da açıkça belirtmek isteriz.
Biz aşağıda imzası bulunan barolar olarak elektrik enerjisine yapılan fahiş orandaki bu zam miktarının karşısında yer aldığımızı, zammın vatandaşlarımız için daha hakkaniyetli bir seviyeye indirilmesinin takipçisi olacağımızı ve bu süreçte tüm hukuki yollara başvuracağımızı kamuoyuna saygıyla duyururuz.
Adana Barosu |
Adıyaman Barosu |
Afyonkarahisar Barosu |
Ağrı Barosu |
Aksaray Barosu |
Amasya Barosu |
Ankara Barosu |
Antalya Barosu |
Ardahan Barosu |
Artvin Barosu |
Aydın Barosu |
Balıkesir Barosu |
Bartın Barosu |
Batman Barosu |
Bayburt Barosu |
Bilecik Barosu |
Bingöl Barosu |
Bitlis Barosu |
Bolu Barosu |
Burdur Barosu |
Bursa Barosu |
Çanakkale Barosu |
Çankırı Barosu |
Çorum Barosu |
Denizli Barosu |
Diyarbakır Barosu |
Düzce Barosu |
Edirne Barosu |
Elazığ Barosu |
Erzincan Barosu |
Erzurum Barosu |
Eskişehir Barosu |
Gaziantep Barosu |
Giresun Barosu |
Hakkari Barosu |
Hatay Barosu |
Iğdır Barosu |
Isparta Barosu |
İstanbul Barosu |
İzmir Barosu |
Kahramanmaraş Barosu |
Kars Barosu |
Kastamonu Barosu |
Kayseri Barosu |
Kırıkkale Barosu |
Kırklareli Barosu |
Kırşehir Barosu |
Kilis Barosu |
Kocaeli Barosu |
Konya Barosu |
Kütahya Barosu |
Malatya Barosu |
Manisa Barosu |
Mardin Barosu |
Mersin Barosu |
Muğla Barosu |
Muş Barosu |
Nevşehir Barosu |
Niğde Barosu |
Ordu Barosu |
Sakarya Barosu |
Samsun Barosu |
Siirt Barosu |
Sinop Barosu |
Sivas Barosu |
Şanlıurfa Barosu |
Şırnak Barosu |
Tekirdağ Barosu |
Tokat Barosu |
Tunceli Barosu |
Trabzon Barosu |
Uşak Barosu |
Van Barosu |
Yalova Barosu |
Yozgat Barosu |
Zonguldak Barosu |
|
|